1. Warsztaty z dziećmi 3-5 letnimi oraz rodzicami.
Gminna Biblioteka Publiczna w Poświętnem zorganizowała dzieciom 3-5 letnim zajęcia w ramach akcji ”DoMowy – rodzinne historie o słowach”. Dzieci razem z rodzicami poznały słowa homonimy, czyli wyrazy o takim samym brzmieniu, a innym znaczeniu, a czasem również pisowni. Posługując się przykładami zaproponowanymi w scenariuszu warsztatów językowo-plastycznych autorstwa pani Aleksandry Mostowskiej, dzieci odsłaniały takie ilustracje jak: babka – w rodzinie oraz ciasto, klucz – do zamka i do śrub, kotki – na wierzbie i zwierzątka, mucha – do koszuli i owad, zamek – w drzwiach i budynek, piłka – do gry i do piłowania. Dzięki tej zabawie dzieci odkryły właśnie to co są homonimy. Następnie przy pomocy trzech kostek, gdzie na jednej przyklejone były przyimki, na drugiej rzeczowniki, natomiast na trzeciej końcówki, uczestnicy zajęć tworzyli „Wynalazki słowne”. Podczas tej zabawy powstały takie słowa jak, „odgolfarnia, podkluczownia, zabalonownia, podgolfownik, zagolfarnia, ponadjęzykowy”. Dzieci wspólnie z rodzicami próbowali zdefiniować nowo powstałe słowa. W tym zadaniu było dużo smiechu, ponieważ to rodzice wiedli prym w wymyślaniu definicji do tych wynalazków słownych, i tak np. podgolfownik – to ubranie noszone pod golfem lub może być także podwozie w samochodzie marki golf, odgolfarnia – to drynacja pola golfowego. Następnie nadszedł czas na tworzenie własnych słowników językowych ze słów, które są też pewnego rodzaju wynalazkami słownymi. Dzieci i rodzice wykorzystując własne słowa stworzyli Rodzinne słowniki, w których znalazły się takie słowa, jak: „kepucz, jechamy, boić się, zdjęciarka, bramkować. Na zakończenie zajęć dzieci bawiły się pacynkami i wymyślały zabawne historyjki.
http://gbpposwietne.vipserv.org/index.php?option=com_content&task=view&id=672&Itemid=117
2. Warsztaty językowo-plastyczne „DoMowy – zwariowane historie o słowach”
Warsztaty zostały przeprowadzone 30 września 2019 roku w klasie III Szkoły Podstawowej w Poświętnem. Na początku spotkania dzieci układały nowe słowa posługując się tylko literami, które tworzyły hasło „Słownik DoMowy”. Dzięki wspólnej pracy powstało 35 nowych wyrazów. Następnie dzieci zapoznały się z ilustracjami par rzeczy, których nazwy są homonimami – wyrazami o takim samym brzmieniu, a innym znaczeniu. Kolejne zadanie polegało na losowaniu karteczek z hasłami, na których znajdowały się dziecięce słowostwory z książki Michała Rusinka „Jak przekręcać i przeklinać”. Po wylosowaniu słowa, każde dziecko miało chwilę czasu, aby zastanowić się nad tym co ono może oznaczać, następnie definiowało je. Pojawiały się różne pomysły, które były weryfikowane z książką. Czasami udało się bez problemu odgadnąć co dany słowostwór oznacza, jednak w niektórych przypadkach powstawały bardzo fajne skojarzenia, np. „domek naciągany” – domek na drzewie, domek z naciąganym dachem, domek w którym można kogoś oszukać. Ćwiczenie z kostkami to tworzenie nowych wynalazków słownych i było to kolejne zadanie, którym dzieci zajęły się po zabawie ze słowostworami. Dzieci zostały podzielone na dwie drużyny: chłopców i dziewczynek. Każdy z drużyny rzucając kolejno kostkami tworzył nowe słowo, które było zapisywane na tablicy. Po ułożeniu wszystkich wyrazów, dzieci przystąpiły do tworzenia słowników jednego słowa, które powstały we wcześniejszym zadaniu. Każde dziecko wybierało z tablicy jedno słowo, zapisywało je na kolorowej kartce, tworzyło własną definicję słowa oraz rysunek. Dzięki temu powstały bardzo ciekawe i pomysłowe prace, a cały warsztat został bardzo pozytywnie odebrany przez uczestników.
http://gbpposwietne.vipserv.org/index.php?option=com_content&task=view&id=678&Itemid=117
.