Gminna Biblioteka Publiczna w Suszcu

Edytuj profil
Typ biblioteki: 
Publiczna
Ulica, numer: 
Ogrodowa 22
Kod pocztowy: 
43-267
Miejscowość: 
SUSZEC
Województwo: 
Opis przebiegu warsztatu DoMowy - Rodzinne historie o słowach 2019: 

Warsztaty przeprowadzone zostaną w czasie Nocy Bibliotek w dniach 4/5.10.2019 r. w GBP w Suszcu. zorganizowanej dla dzieci Gminy Suszec - uczniów lokalnych placówek oświatowych (z klas I-VI). Aby zrealizować warsztaty, będziemy posiłkować się przedstawionymi materiałami, z których (po przejrzeniu) wybierzemy odpowiadające nam - bibliotekarzom i naszym uczestnikom (55. dzieciom w wieku 7-12 lat). Ww. warsztaty będą świetną - u nas innowacyjną - propozycją ciekawego i pomysłowego zagospodarowania czasu uczestnikom tegorocznej Nocy Bibliotek.

3. NOC BIBLIOTEK w Gminnej Bibliotece Publicznej w Suszcu
z warsztatami słowotwórczymi
„DoMowy-rodzinne historie o słowach”

GBP w Suszcu po raz kolejny zorganizowała NOC dla dzieci – uczniów klas II-VII szkół oświatowych Gminy Suszec. W tym roku zgłosiło się 48 dzieci wieku od 7-13 lat.
Przebieg NOC-y:
1. Przywitanie obecnych, zaznajomienie z programem (wydruk z informacją został przekazany rodzicom uczestników), wspólne spisanie regulaminu z zasadami zachowania i wywieszenie na flipcharcie.
2. Przedstawienie w wykonaniu aktorów Teatru Edukacji i Profilaktyki „Maska” z Krakowa spektaklu „Opowieści z teczki profesora Książeczki”, którego tematem była opowieść o wielkiej mocy wyobraźni, którą kształtujemy dzięki czytaniu książek.
Cele dydaktyczne: promowanie czytelnictwa wśród dzieci, zachęcanie najmłodszych do regularnego odwiedzania biblioteki oraz wypożyczania książek, rozwijanie wyobraźni, kształtowanie szacunku wobec książek, ukazanie, jak ważną rolę w życiu każdego człowieka pełni czytanie, które też nam może dostarczać rozrywki.
Dzieci poznały prof. Książeczkę, a dzięki swojej wyobraźni miały możliwość zobaczenia Czerwonego Kapturka, Kopciuszka i Misia Chrapcio. Wywołani z publiczności pełnili role tj. asystent, pomocnik profesora czy księcia.
3. W czasie przerwy zaproszono dzieci do wspólnej zabawy integracyjnej przy „Onse madonse flore”.
4. Spotkanie z Krzysztofem Pławeckim, autorek książki „Niekrólewska wyprawa”, w tym przedstawienie pracy pisarza od pomysłu / tematu książki prowadzącego do wersji drukowanej oraz wymyślanie rymowanek do wyrażeń tj. korona, armata, księga (nawiązujących do wcześniej prezentowanej książki). W finale spotkania każdy otrzymał po 2 różne kolorowanki przedstawiające bohaterów książki (z zadaniem uzupełnienia obrazka) i zakładkę z pamiątkowym autografem autora.
5. Warsztaty edukacyjne związane z kodowaniem i szyfrowaniem - dot. kryptografii i kryptoanalizy jako kontynuacja zajęć realizowanych w ramach uczestnictwa w projekcie „Kodowanie w Bibliotece” i programie „Zaprogramuj przyszłość”.
6. Przedstawienie kilku prezentacji multimedialnych, w tym historia bibliotek, pisma i książki, „Naj… Biblioteki”, aby pokazać, że biblioteki działają na niwie kultury i edukacji, są otwarte dla wszystkich i łączą ludzi. Przy okazji ww. zaproszono do korzystania z zasobów bibliotek, także szkolnych – z przypomnieniem o świętowaniu miesiąca bibliotek szkolnych.
7. W czasie kolejnej przerwy wykonano pamiątkowe zbiorcze zdjęcie oraz udekorowano uczestników naklejkami z ekslibrisem. Rozdano też nadesłane okazjonalne zakładki oraz kalendarzyki zamówione w Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom.
8. Posiłkując się przygotowaną prezentacją, skupiono się na zadaniu wykonania warsztatu DoMowy – Rodzinne historie o słowach 2019.
W temat wprowadzono poprzez:
- zaprezentowanie nadesłanych książek (tj. komiks „Ptyś i Bill. Psi nos”, z serii o Basi „Wielka księga słów" Zofii Staneckiej, oraz „Piąte przez dziewiąte”);
- wspomniano o projekcie „DoMowy- rodzinne historie o słowach” i odczytano inauguracyjny wiersz „Wierszowiązałki” Joanny Mieller;
- odczytanie kilkunastu wierszy, rymowanek i wyliczanek z „Pan Pierdziołka spadł ze stołka”, „Nowe fikołki pana Pierdziołki. Powtarzanki i śpiewanki”, wspomnienie dzieła Doroty Simonides „Ele mele dudki. Rymowanki dzieci śląskich”, podanie kilku przykładów z książek Michała Rusinka „Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci” oraz „Jak przeklinać”;
- uczestnicy, jak się okazało obeznani w temacie, sami zademonstrowali (do mikrofonu) znane im na pamięć prawie 30. rymowanek, wyliczanek i przezywanek;
- przekazano dzieciom wydruki delikatnych przekleństw i polecono wykonać zadanie wykonania próby stworzenia oryginalnych, niepowtarzanych, dziwnych składniowo nowych słów, nazw i wyrażeń. Najbardziej pomysłowi twórcy otrzymali w nagrodę książki, smycze i notesy.
9. Ze względu na późną porę ułożono dzieci na matach i z nadzieją na ich zaśnięcie wyświetlono udostępniony film fabularny „Ptyś i Bill” w reż. A. Charolta i F. Magniera.
10. Dopiero nad ranem kontynuowano zajęcia odczytując im książkę „Gdy pada deszcz. Wizyta goblinów” Z. Staneckiej oraz rozdano do rozwiązania krzyżówki „Co wiesz o książkach i bibliotekach”(z Serwisu Nowoczesnego Bibliotekarza).
11. Kończąc nocny survival podziękowano obecnym za aktywne uczestnictwo i rozdano pamiątkowe dyplomy potwierdzające przeżycie bibliotecznej szkoły przetrwania.
NOC w bibliotece suszeckiej jak zawsze z bogatym programem (nie starczyło już miejsca na warsztaty quilligowe), a wszystko po to, by przekonać (nie tylko młodych mieszkańców Gminy Suszec), że biblioteka jest miejscem przyjaznym, gdzie można ciekawie i wartościowo spędzić czas.
Bibliotekarze są bardzo zadowoleni z otrzymanych materiałów, przygotowanych scenariuszy i uzyskanej pomocy (choćby w formie webinarium). Ze względu na zbyt krótką noc, podpowiedzi zostaną wykorzystane przy okazji innych zajęć, w innym terminie (np. w czasie ferii zimowych czy wakacji letnich).

DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA PRZEBIEGU WARSZTATU: 

 
 
 

.

Back to Top