Zajęcia językowe w bibliotece szkolnej
klasa III
Temat lekcji: Zabawy z językiem polskim
Cel główny: ukazanie bogactwa języka polskiego
cele szczegółowe:
- poznanie terminu: homonimy,
- rozpoznanie homonimów,
- ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem nowych wiadomości.
Przebieg zajęć
Uczniowie siadają w kółku - wykonujemy ćwiczenie 1 ze materiałów edukacyjnych umieszczonych na stronie DOMOWY - ćwiczenie: Jak ci na imię?
Następnie nauczyciel rozkłada na dywanie różne obrazki - zadaniem uczniów jest połączyć je w pary. Nauczyciel podpowiada, że łączenie w pary opiera się na jednym kluczu. Uczniowie pracują wspólnie. Gdy zadanie zostaje wykonane, nauczyciel pyta, na jakiej zasadzie uczniowie utworzyli pary - uczniowie wyciągają wniosek, że połączone obrazki łączy ta sama nazwa np. zamek - budowla - zamek w drzwiach, kawka -ptak - kawka napój itd. Nauczyciel wyjaśnia, że w języku polskim istnieją wyrazy które mają takie samo brzmienie, a różne znaczenie.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy - każda grupa dostaje kopertę z literkami - z literek mają ułożyć napis HOMONIMY. Po skończonej pracy uczniowie siadają do ławek, każdy dostaje kartę pracy do uzupełnienia.
Na karcie pracy wypisują poznane we wcześniejszym ćwiczeniu pary homonimów i uzupełniają definicję homonimu.
Na koniec lekcji - kalambury.
Wybrany uczeń losuje znane przysłowie/związek frazeologiczny (z materiałów ze strony DOMOWY). Uczeń pokazuje przysłowie, klasa odgaduje. Po odgadnięciu hasła tłumaczymy, że w języku polskim słowa, oprócz znaczenia dosłownego mają znaczenie przenośne i właśnie tak funkcjonują związki frazeologiczne.
.