Warsztat słowotwórczy DoMowy wokół książki "Piraci dobrej roboty" Joanny Mueller odbył się pod hasłem "Bojaki z naszej paki" z udziałem 12 rodzin. Dzieci oswajały swoje emocje, nazywając je wymyślonymi przez siebie słowami.
Rodzinne warsztaty językowo-plastyczne poszukujące słowostworów domowych.
Warsztaty słowno-plastyczne.
4 października uczniowie klasy II uczestniczyli w bibliotece w dwugodzinnych warsztatach słowno-plastycznych w ramach programu ,,DoMowy-rodzinne historie w słowach.’’ Spotkanie zrealizowano według scenariusza przygotowanego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej, lekko zmodyfikowanego.
Zajęcia składały się z dwóch części. Pierwsza to zabawy — gry słowne oraz czytanie tekstów literackich, które są okazją do odkrywania znaczenia słów, pobudzają wyobraźnię i dodatkowo zachęcają do tworzenia słownika domowego – rodzinnego archiwum słów.
Druga zaś to warsztaty plastyczne, których celem jest utrwalenie w formie obrazkowej rodzinnych słówek, powiedzonek, a także dziecięcych neologizmów. Dzieci próbowały odgadnąć znaczenie neologizmów zawartych w książce M. Rusinka pt. "Jak przekręcać i przeklinać", a następnie same opowiadały o własnych. Zabawa bardzo spodobała się dzieciom. Wiele emocji wzbudziły też kostki dydaktyczne i tworzenie "wynalazków" językowych.
Na zakończenie dzieci zilustrowały własne neologizmy językowe. Spotkanie przebiegało w miłej, swobodnej atmosferze. Wszyscy dobrze się bawili.
Zajęcia warsztatowe przygotowane w ramach programu „DoMowy. Rodzinne historie o słowach” przeprowadzone zostały w Gminnej Bibliotece Publicznej im. ks. Józefa Sadzika w Sułkowicach 3 października 2019 r. Uczestnikami zajęć były dzieci z klasy „I b” Szkoły Podstawowej nr 2 w Sułkowicach, które przybyły do biblioteki pod opieką swojej wychowawczyni, pani Magdaleny Klus oraz nauczyciela-bibliotekarza, pani Eweliny Pyrtek. W drzwiach biblioteki przywitały je pani Małgorzata Dzidek – dyrektor biblioteki oraz pani Anna Gatlik, bibliotekarka. Do przygotowania spotkania włączyli się także pan Maciej Ziembla, pracownik Izby Tradycji oraz pani Urszula Woźnik-Batko, opiekunka wolontariatu ZSZiO w Sułkowicach.
Po powitaniu i przedstawieniu celu spotkania dzieci miały okazję przedstawić się gospodarzom poprzez zabawę integracyjną, która równocześnie stanowiła rozgrzewkę językową przed kolejnymi zabawami. Ryś Rysio wskazywał kolejnego uczestnika, a podawane cechy były na bieżąco weryfikowane przez kolegów i opiekunów.
Pani dyrektor przed przystąpieniem do kolejnej zabawy wyjaśniła dzieciom w przystępny sposób zjawiska synonimii oraz homonimii, po czym każdy z przybyłych gości otrzymał ilustrację. Zadanie polegało na odnalezieniu pary, tzn. ilustracji przedstawiającej inne znaczenie homonimu. Każda para prezentowała swój wyraz i – jeśli było to możliwe – podawała inne jeszcze jego znaczenia.
Dzieci świetnie poradziły sobie z tymi zadaniami, można więc było przejść do trudniejszego ćwiczenia. Po przypomnieniu, że wiele wyrazów można podzielić mniejsze części, które wpływają na ich znaczenie, spróbowaliśmy wspólnie utworzyć definicję słowotwórczą wyrazu „przedszkolanka”. Następnie uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy i każda z nich utworzyła nowe słowo rzucając specjalnie przygotowanymi kostkami: na jednej z nich znajdowały się przedrostki, na drugiej sześć krótkich rzeczowników, a na trzeciej przyrostki. Prowadzący zajęcia pomogli dzieciom zapisać powstałe słowa i wyjaśnili, na czym będzie polegała ich praca. Definiowanie nowych słów okazało się niełatwą rzeczą, ale przy pomocy prowadzących warsztaty i z tym zadaniem dzieci poradziły sobie. Okazało się, że wśród utworzonych słów znalazły się homonimy, dzieci zauważyły, że można je zdefiniować na kilka różnych sposobów.
Po tym trudnym zadaniu trzeba było chwilę odpocząć na dywanie. Wtedy to dzieci poznały bohatera poematu Lewisa Carolla „Jabberwocky”. Na ilustracji pochodzącej z jednego z pierwszych wydań dostrzegły elementy kilkunastu zwierząt i przy okazji zauważyły groteskowy charakter postaci. Dużo śmiechu wywołało tworzenie nowych nazw dla opisanego stwora. Na koniec wysłuchano początkowego fragmentu poematu w tłumaczeniu Antoniego Marianowicza oraz porównano wymyślone nazwy z tytułami polskich tłumaczy. A zaraz potem dzieci próbowały scharakteryzować i nazwać inne dziwne stwory ( z „Małej encyklopedii potworów domowych” i książek Danuty Wawiłow). Ta część warsztatów uświadomiła dzieciom wielką moc sprawczą języka. Zauważyły one, że język nie tylko służy do nazywania istniejących elementów świata, ale że dzięki niemu możemy kreować owe byty (stanowiąca funkcja języka).
Po odpoczynku można było wrócić do pracy. Ale zanim to nastąpiło, zapytałyśmy dzieci o znaczenie neologizmów pochodzących z różnych rodzin, dzieci podały przygotowane przez siebie przykłady, a także prowadzący podzielili się słowami zapamiętanymi z dzieciństwa. Te same grupy, co w poprzednim zadaniu, przeistoczyły się tym razem w Komisje ds. słowostworów języka polskiego. Najpierw oceniali wartość przypomnianych lub stworzonych słowostworów (tu po raz kolejny przydały się kostki), a potem wykonywali ilustracje. To zadanie pomogło dzieciom zauważyć, że często wyrazy lub zwroty oprócz znaczenia dosłownego czy słowotwórczego mają także znaczenie przenośne. Dużo śmiechu wywołało podsumowanie tego ćwiczenia: prowadząca pokazywała dzieciom wykonane ilustracje, a one próbowały odgadnąć, który słowostwór jest na nich narysowany.
Rysunki zostały szybko przekształcone w „Klasowy słownik I b”. Dzieci będą go uzupełniały o kolejne słowa. Część z nich wyraziła ochotę przygotowania w domu „Słownika domowego”.
- dzieci były bardzo aktywne
- chętnie zgłaszały się do odpowiedzi
- były kreatywne
- podziękowały
- nie nudziły się
5 października 2019 roku w Szkole Podstawowej nr 3 im. K. Makuszyńskiego w Będzinie odbyły się rodzinne warsztaty językowo-plastyczne w ramach programu „DoMowy. Rodzinne historie o słowach.”. w spotkaniu uczestniczyły dzieci z klas 1 i 3 wraz z opiekunami oraz uczennice klasy 8.
Spotkanie rozpoczęliśmy od rozgrzewki, w trakcie której każdy uczestnik przedstawił się mówiąc swoje imię oraz wymyślał cechę, którą się charakteryzuje, cecha ta musiała się zaczynać na taką samą literę jak imię.
Następnym punktem warsztatów to czytanie wierszy M. Rusinka „Jak przekręcać i przeklinać” uczestnicy wysłuchali wierszy czytanych przez koleżanki z klasy 8. następnie na zasadzie skojarzeń opowiadali jak wyobrażają sobie POMINDORKA, CHULIGATORKA, DINOŻARŁY i.in.. W dalszej części warsztatów przeczytane zastały wierszyki z książki Izabeli Michty „Ukryte znaczenia czyli zabawy słowami”, potem uczniowie i rodzice losowali kartki z rysunkami takich słów jak zamek, myszka, klucz, grzebień, pasy i in. i zastanawiali ile znaczeń ma dany wyraz. Następny etap warsztatów to losowanie wyrazów z domowych słowniczków i próba odgadnięcia ich znaczenia. Należy zaznaczyć, że do utworzenia tego słownika przyczynili się uczniowie naszej szkoły, którzy przynosili nam swoje słowa z domowych słowniczków swoich rodzin. Wiele radości sprawiło dzieciom i opiekunom tworzenie nowych słów, które dopasowywali z losowanych kartek na zasadzie: rdzeń wyrazu plus przyrostek i przedrostek. Powstało wiele ciekawych wyrazów np. „panjęzykuszek”, powyrazanka”. Jeszcze więcej zabawy było przy wspólnej pracy dzieci z opiekunami, kiedy mieli ułożyć jak najwięcej nowych słów z wyrażenia „ Słownik domowy”.
Rekordzista ułożył 22 wyrazy.
Następnie uczestnicy przedstawiali jeden z wyrazów przechowywanych w rodzinie i „pożyczali” innym. I tak odkryliśmy takie słowa jak: chichitki- nożyczki, dadiks- tata,
kapaletki- skarpetki, abujuk – autobus, utulele- kołdra, komba- pająk, kokołko- wiaderko na plażę.
Podsumowaniem warsztatów były prace plastyczne na których dzieci przedstawiły jak wyobrażają sobie słowa z domowych słowniczków. Warsztaty zakończyły się wystawką prac.
W związku z tym, ze nasz apel o przynoszenie do biblioteki słów z domowych słowniczków spotkał się z dużym odzewem, postanowiłyśmy zebrać je razem i stworzyć ‘ Słowniczek rodzinny uczniów naszej szkoły”
Warsztaty językowe zrealizowane podczas Nocy Bibliotek w Publicznej Szkole Podstawowej w Pilźnie
4.10.2019r.w ramach programu „DoMowy- rodzinne historie o słowach”
1. Wstęp poprowadzony przez bibliotekarza dot. założeń programu, znaczenia familektów i
domowej polszczyzny
2. Przedstawienie przykładów słowostworów pochodzących z książki M.Rusinka „ Jak przekręcać
i przeklinać”
3. Praca w grupach: przypomnienie sobie i spisanie na kartach pracy rodzinnych słowostworów
kata goni dok - kota goni pies
Kręcić wiaderkami zamiast bioderkami
Pychotne, mniamowe - pyszne
Fujowe - niesmaczne
Pokoślawionaś ty między miastami - błogosławionaś ty między niewiastami
4. Prezentacja wyników przez poszczególne grupy
5. Wybranie jednego najciekawszego słowa i wykonanie do niego ilustracji przez każdą grupę
ciekawą techniką plastyczną
W trakcie warsztatów uczestnicy dobierają się w grupy (np. pięcioosobowe). Każda z grup siada przy swoim „stole rzemieślniczym” . Przy tym stole będzie odbywała się „kreatywna” część pracy : burza mózgów, dyskusje, spisywanie tekstu. W trakcie warsztatów każda grupa ma za zadanie stworzyć wiersz albo tekst piosenki.
Niezwykłe igranie słowami klasy 5c :)
WARSZTATY - Cz. 1. - Słownik DoMowy
Podczas pierwszych zajęć uczniowie rozpoczęli tworzenie swoich kart do słowników DoMowych. Zaproponowali, że je zilustrują. Pracę dokończyli w domu wraz z rodzicami, rodzeństwem i innymi członkami rodziny. Z tak przygotowanych kart powstał Ilustrowany słownik DoMowy klasy 5c.
WARSZTATY - Cz. 2. Gra słowotwórcza "Słowotwory".
Warsztaty odbyły się w bibliotece szkolnej, trwały 2 godziny lekcyjne (1,5 godziny).
Przed warsztatami umieściliśmy karty ze słowników na tablicy korkowej.
Celem gry było stworzenie i zaprezentowanie przez drużyny wiersza / tekstu piosenki zbudowanego z wykorzystaniem inwencji dzieci i bloków słownych (słów, cytatów, wycinków) zdobytych w trakcie gry.
Przygotowanie przestrzeni gry - Na regałach przypięto plakat z wyjaśnieniem celu gry oraz przewodnik po poziomach gry. Ustawiono 6 stolików opisanych jako „Crafting table”, stanowisko „Spawn point – punkt odrodzenia tekstu, gdzie zgromadzono w pudełkach:
Dzieci pracowały z wielkim zaangażowaniem i radością tworząc teksty i pokonując kolejne poziomy:
Level 1. Temat (losowanie obrazków, rzucanie kostką);
Level 2. Budowanie 1. Zdobywanie materiałów (cytaty i gazety);
Level 3. Budowanie 2. Zdobywanie materiałów (losowanie słów ze słowników);
Level 4. Rymowisko (nieobowiązkowy);
Level 5. Show!!! – prezentacja wierszy i piosenek.
Powstały zabawne piosenki. Bawiliśmy się wszyscy świetnie – i młodzi twórcy i nauczyciele – mistrzowie gry!
Projekt organizowały i prowadziły:
Renata Zamorowska, Elżbieta CharmierCiemińska, Aneta Kleisa i Beata Surlej.
.